معماری باروک و مطالبی در مورد آن
معماری باروک و مطالبی در مورد آن – وجه تسمیه باروک: برگرفته از واژه پرتغالی “ باروکو” : مروارید تغییر شکل یافته
عوامل ظهور اندیشه
عوامل ناپایدار و اغتشاشات سیاسی در اواخر دوره پاپی سیکستوس پنجم :
– ناآرامی کلیسای کاتولیک به علت نهضت پروتستانها.
– بی نظمی آلمان به علت دو نیم شدن .
– سر بریده شدن ملکه انگلستان .
– سر بریده شدن نیروی دریایی فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا.
– رویگردانی انگلستان برای همیشه از مذهب کاتولیک .
– جنگ مردم برای کسب استقلال و کسبه وبازرگانان برای آزادی.
محل بروز اندیشه
رم :
محل آغاز باروک اولیه تحت حمایت پاپ .
تحرک بخشیدن به فضاهای شهری رم :
– کلیساها
– آب نماها
– کاخها
معماری :
– کاخهای سلطنتی
– کلیساها و نمازخانه ها
– بناهای نظامی
– ماکت در معماری
– شهرسازی
– طراحی منظر
کاخهای سلطنتی ( دوره حکومت مطلقه سیاسی ):
– از بناهای با شکوه قرن هفده و هجده
– به عنوان سکونتگاه ابرقدرتان
– مرکزی برای حکومت دولتمردان
کاخ ورسای در فرانسه
کاخ “ ریولی “ و “ کاسرتا “ در ایتالیا ( تحت تاثیر کاخ ورسای)
کاخ “ کرملین “ در روسیه ( تحت تاثیر کاخ ورسای)
کلیساها و نمازخانه ها :
سالهای نخستین قرن هفده
تجدید دوباره نیروی پاپهای کاتولیک در رم
کلیساهای کاتولیک:
– در مقیاس بزرگتر از کلیساهای ماقبل.
– تزیین فضاهای داخلی توسط مجسمه ها.
نقاشی.
– نورپردازیهای شگرف و پرشور.
– فرمهای پویای معماری .
فراخواندن مردم به عکسالعملهای فوری و احساسی.
ایجاد حالتی از احترام و ترس در بیننده.
ماکتهای معمارى :
– فراهم آوردن امکان مطالعه طرح به صورت سه بعدی
– بیان فوری ماهیت پیشنهادی برای متقاضیان
– شرکت در رقابتهای معماری برای طرحهای خواسته شده
– راهنمایی و هدایت کارکنان حین ساختمان سازى
معمار روسی قرن هیجده “ واسیلی ایوانویچ بازنو”:
“ برای درک بهتر از زیبایی و کیفیت کار آینده به ناچار باید آنرا در پرسپکتیو به تصویر کشاند و برای باوربهتر آن باید ماکتی از آن تهیه کرد. در واقع ساخت ماکت در قالب انجام نیمی از کار است.”
موسیقی:
-کمراتا: مجموعه ای از شاعران و موسیقیدانان که عناصر درام یونانی را دوباره زنده می کردند و شیوه اپرا را در اروپا گسترش میدانند.
-کلادیومنتوردی و گیوانی گابریل : شخصیت های مهم در موسیقی
باروک اولیه بوده اند که تاثیرات چند سرایی را معرفی کردند.
– پیدایش قطعه های موسیقی . کنسرت گروسو و پیشرفت گونه های محلی اپرا و کانتانا.
موضوع اندیشه:
-وحدت بین هنرها ( معمارى.نقاشى.مجسمه سازى )
ایجاد تاثیرات بصرى شکوهمند:
تحرک در معماری
سایه روشنها و نور پردازی در نقاشى
نزدیکى معمارى و مجسمه سازى
-وحدت شگفت انگیز روشهاى فکر و احساس (علم و هنر)
– بیان بینهایت بوسیله ابزار مادى :
پرسپکتیو (نقاشى و معمارى)
بى انتهایى در کلیساهاى کوچک رم
بى انتهایى در جو در نقاشىهاى هلندى
بى انتهایى در طبیعت( منظره و جاده) فرانسه
پایه ای براى محاسبات علمى (ریاضى)
– ظهور شخصیتهای علمی همچون :
پاسکال( بسط تئوری احتمالات ): سکوت جاویدان این فضاى بیکران مرا مى ترساند .
نیوتن ( در قوانین نیایی جاذبه زمین )
لایب نیتز ( کشف رابطه درونى بین منادها و کل جهان )
ویژگیهاى معمارى باروک
–
-عدم توجه به سبک گذشته (داشتن اختیار تام توسط معمار)
-سطوح انحنادار و زاویه دار(پرهیز از خطوط مستقیم )
-استفاده از تقارن در راه اجلال همراه با ترویج بی قاعدگى و ازادی
-تاثیرات ژرف نما
-شکلهای کشف شده
-تزئینات زیاد و چشم فریبى
-هنر جنبش
–
-گشاده دستى در اختصاص دادن فضاهاى باز و مجموعه هاى برون شهرى ( براى آرایش تصویر قصرها)
باغها
سطوح سبز آرایش شده
حجمهایى که از بهم پیوستن شاخ و برگ درختان بوجود مى آیند
استفاده از بیشترین داده های گیاه شناختى در راستاى اثرگذارى بهتر و دلنشینتر باغها
حضور علم گیاه شناختى به همراه اصل پرسپکتیوهاى زیبا
-پرسپکتیو نامحدود ( در مقابل پرسپکتیومحدود دوره رنسانس)
–
-باززنده سازى محورهاى اصلى شهر
-طراحى مدبرانه فضاهای مرکزى شهر
میدانهای نوساز در قلب محله هاى مسکونى بسیار کهن
میدانهاى در ارتباط با هم