دانلود آموزش تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی در آباکوس – فایل مورد نظر با فرمت pdf با حجم 2 مگا بایت می باشد. دوستان گرامی و مهندسین ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانند این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم و رایگان از سافت سیویل دانلود نمایند.
? دستور العمل ایمنی حفاری و گودبرداری (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، 1390)
مقدمه حفاري و گودبرداري عبارت است از حفرکانال هاي باریک وایجاد فضاهاي مناسب در زمین جهت احداث یک سازه مشخص(پی کنی) و یا لوله گذاري براي خدمات مختلفی چون خطوط انتقال گاز یا مواد در صنایع پتروشیمی، آب، فاضلاب، برق، تلفن و غیره که بطور عمده با خاك برداري یا سنگ برداري و یا ترکیبی از این دو و نیز تخلیه خاك و سنگ از محل، همراه است.
پروژه هاي حفاري به دلیل تعامل نزدیک با جامعه و مردم از نقطه نظر موضوعات ایمنی، بهداشت ومحیط زیست داراي حساسیت و اهمیت فراوان میباشند. سه نکته در پروژه هاي حفاري باید مد نظر قرار گیرد: اول اینکه مخاطرات مختلفی همچون ریزش زمین، فرو ریختن ساختمانهاي مجاور، سقوط اجسام به درون کانال و… دراین نوع کار وجود دارد که می بایست به طور کامل شناسایی گشته و اقدامات کنترلی لازم براي هریک از آنها باید انجام شود.
نکته دوم اینکه ماهیت کوتاه مدت و کم هزینه کار در قیاس با هزینه هاي ایمن سازي (شمع گذاري و پوشش دیواره کانال و نیز هزینه هاي عقب زدن و درهم شکستن دیواره هاي کانال) بهانه خوبی است که از اقدامات ایمنی لازم صرف نظر گشته و یا آنها بی اهمیت تلقی گردند و سرانجام نکته سوم اینکه در تشخیص وجود خطر ممکن است اشتباهاتی بوجود آید مثلا ظاهر برخی خاك ها می تواند باعث پدید آمدن احساس کاذب امنیت گردد که این خود مخاطره اي جدي است .
مثال دیگر عدم دقت در تشخیص پایداري شیب در کانالها است که نیازمند تحقیقات سیستماتیک در زمینه مکانیزم خاك آن محل می باشد.
لذا خطر فرو ریختن دیواره هاي جانبی نباید به احتمال و شانس سپرده شود. بدین منظور یک بازرسی مقدماتی از زمین مورد حفاري باید انجام گیرد تا یک روش مناسب کاري مشتمل بر کلیه تدابیر ایمنی لازم ایجاد و مورد استفاده قرار گیرد.
در نهایت می توان گفت هدف ایمنی گودبرداري و حفاري، نایل شدن جامعه به حداکثر مزایا و تسهیلات حاصله با حداقل حوادث واقعه می باشد. مسئولیت و هزینه اجراي این دستورالعمل بر عهده پیمانکار و نظارت بر حسن انجام آنها و در صورت لزوم برخورد قانونی با تخلفات بر عهده دستگاه نظارت و پس از آن کارفرما م یباشد.