دانلود رایگان جزوه اصول مهندسی پل

دانلود رایگان جزوه اصول مهندسی پل – آنچه در ادامه تقدیم به شما عزیزان همیشه همراه سافت سیویل می شود، فایلی با عنوان “دانلود رایگان جزوه اصول مهندسی پل” است.

این پروژه در قالب pdf بوده و حجمی در حدود ۵ مگابایت و ۶۴ صفحه دارد.

در این فایل به موضوع دانلود رایگان جزوه اصول مهندسی پل پرداخته شده است.

شما گرامیان می توانید اکنون این فایل ارزشمند را به طور مستقیم از سایت سافت سیویل دانلود بفرمایید. برای دسترسی به فایل های بیشتر در این زمینه می توانید به مطالب مشابه در دسته در این آدرس مراجعه فرمایید.

لطفاً ما را با نظرات و پیشنهادهای خود همراهی بفرمایید.

دانلود رایگان جزوه اصول مهندسی پل

دانلود رایگان جزوه اصول مهندسی پل در ادامه مطلب…

عناوین :
– تاریخچه مهندسی پل ………………………………………………………………………………………………………….. ۳
– طبقه بندی پل ها ………………………………………………………………………………………………………………… ۷
– مهندسی رودخانه و آب شستگی ………………………………………………………………………………………….. ۱۳
– تکیه گاه های پل ………………………………………………………………………………………………………………… ۲۴
– خطوط تاثیر ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷
– بارهای وارد بر پل ……………………………………………………………………………………………………………….. ۳۳
– نمونه محاسبات نیروی برشی و لنگر خمشی حداکثر ………………………………………………………………۵۶

 

مقدمه

بشر همواره بدنبال راهی برای حمل و نقل کالا از محلی به محل دیگر بوده است . حمل و نقل از طریق رودخانه توسط قایقهای اولیه ، اولین روشی بود که بشر بدان دست یافت . رودخانه و دریا در هر امتداد و مسیر دلخواه وجود نداشت و بشر ناگزیر به فکر ساخت و استفاده از راه های زمینی شد.

اولین راه های ساخته شده شاید راه های ارتباطی بین چند روستا باشد . لزوم سرعت بیشتر در ارتباطات و همچنین سنگین تر شدن محمولات و استفاده از وسایل حمل و نقل پیشرفته تر بشر را به این فکر انداخت که برای عبور از دره ها و رودخانه معبری ایجاد نماید که امروزه به آن پل می گویند.

هرچه سرمایه گذاری اولیه در ساخت پل بیشتر باشد هزینه های استهلاک وسایل نقلیه و زمان ، در آینده کمتر خواهد بود . علاوه بر مسائل اقتصادی-سیاسی-اجتماعی، پل ها نقش استراتژیک و تعیین کننده ای در مسائل نظامی دارند .

از این لحاظ است که در تاریخ جنگ ها یکی از اهداف مهم تخریب پل ها و سازه های مربوط به آن بود . از لحاظ تاریخی ، اولین پل ها ، تیرهای ساده از جنس سنگ یا چوب بودند که در دهانه های بزرگ توسط الیاف ها به صورت معلق مهار می شدند .
در میان اقوام اروپایی ، رومیان پیشتاز استفاده از طاق سنگی بعنوان سازه پل در اسمیرنای ترکیه به تاریخ ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده می شود .

در میان اقوام شرقی ، ایرانیان ، هندیان و چینیان پیشتازان و صاحبان فن و هنر معماری می باشند . در تاریخ معماری ایران احداث پل های قابل توجهی ثبت شده است . لیکا در شرایط حاضر همه آنها پابرجا نیست . این مسئله را باید بیشتر از آنجا ناشی دانست که پل ها در معرض خطر شدیدترین فرسایش ها و تخریب های ناشی از جریان های
طغیانی هستند . در سرزمین امروزی ایران ، قدیمی ترین پلی که ار آثار آن به جا مانده ، پلی است که بر روی رودخانه ارس در مرز بین ایران و شوروی سابق بنا گردید .

ساخت بناهای ترکیبی پل و سد در دوره ساسانی و بویژه در مناطق باتلاقی و سیلابی ادامه یافت و برای حفاظت بیشتر پایه پل ها ، ایجاد شالوده های پهن در زیر آنها متداول شد . پل دختر که در شمال غربی اندیمشک قرار دارد ، در زمان پادشاه اول ساسانی ساخته شده که در اوایل دوره اسلامی طاق هایی از سنگ بر روی پایه های آن ساخته شد که قسمتهایی از آن باقی است .

بدون دیدگاه